Posted on Wednesday, May 13, 2009

Konsert Akhir AF7: Menghitung Hari Kesengsaraan Berakhir

af7-logo Sabtu 16 Mei ini adalah hari penentuan bagi empat orang pelajar Akademi Fantasia 7. Antara Akim, Aril, Hafiz, Isma dan Yazid, siapa yang akan dijulang sebagai juara musim ini? Kepada para peminat tegar Akademi Fantasia yang telah terjerumus dalam permainan ASTRO seperti aku, silalah dermakan kredit handphone kalian untuk calon-calon juara pilihan hati. Hantar AFUNDI10 ke 32999 kepada yang layak. Kalian penentunya.

Aku sendiri seolah tidak percaya tahun ini aku menjadi begitu kemaruk dan fanatik dengan Akademi Fantasia walaupun telah saban tahun sejak musim pertama lagi sudah biasa dan masak dengan segala gimik yang dihidangkan. Dengan kata lain makin cuba dibuang makin rapat pula dia datang menggomol.

Namun tahun ini aku dapat saksikan makin ketara kejelekan perangai sesetengah fanatikus AF yang bagaikan cacat emosi, meroyan menggunakan kata-kata kesat bersalut penghinaan untuk menjatuhkan pelajar yang tidak mereka sukai. Mungkin juga paranoia, tidak pun desperasi tinggi, terlampau risau jika ada pelajar lain nampak boleh menggugat kedudukan pelajar pujaan mereka. Sikap sebeginilah yang menjangkiti penyokong lawan yang akan bertindak balas. Bagi yang beragenda pula mereka sengaja bertalam dua atau menjadi batu api untuk melagakan sesapa peminat. Peminat AF tidak lagi murni seperti dahulu yang mana saling menyokong, tidak berpuak-puak seperti kini.

Tindakan mereka ini impak negatifnya akan tertimpa pada pelajar itu sendiri. Pelajar yang naif tentang perlembangan luar yang akan jadi mangsa kebencian. AF kini bukan lagi hiburan santai mesra keluarga seperti mula-mula diperkenalkan dahulu. Kini ia menjadi sebuah medan politik kotor lagi keji.

Seperti pilihanraya umum, musim AF telah menonjolkan keluar sisi gelap sesetengah manusia dalam mencapai agenda mereka. Astro pula ghairah memainkan segala sentimen untuk menghangatkan lagi permainan ini. Maklumlah yang penting keuntungan. Terapan nilai murni insan diketepikan demi untuk memastikan nilai ringgit terus mengalir masuk.

Aku seperti peminat tegar AF yang lain, mahu melihat pelajar pilihanku ditabalkan juara tapi pada masa yang sama tidak sabar untuk semua ini berakhir. Terus terang aku katakan jiwa aku sengsara sepanjang musim AF ini hinggakan tidak mampu lagi berkarya tenang untuk topik lain. Begitu hebat jangkitan AF ini bagi jiwa yang berimunisasi lemah seperti aku.

Seawalnya aku berhasrat untuk melihat sendiri konsert akhir ini di Stadium Putra, Bukit Jalil tetapi atas urusan yang perlu diselesaikan pada hujung minggu ini aku terpaksa membatalkannya, Mungkin tiada rezeki aku pada tahun ini. Ironinya setelah aku membuat keputusan tidak mahu pergi, tiba-tiba aku dapat tahu tiket axcess telah membuka jualan tempat duduk ARENA yang berharga RM50 itu. Sebelum ini aku sangka hanya tinggal tempat duduk Upper Tier yang berharga RM10 sahaja tinggal. Tempat duduk ARENA inilah yang menjadi target aku untuk mendapatkannya sebelum ini.

Aku tidak begitu berminat melihat dari Upper Tier yang sudah pasti impaknya minima. Alang-alang melihat secara langsung lebih berbaloi rasai kehangatannya sehampir yang mungkin. Jadi, kepada yang masih belum mendapatkan tiket sila serbu atau beli secara online di http://www.axcess.com.my sebelum kehabisan.

Tahun depan aku dengar tetap akan diadakah musim kelapan kerana kontrak AF telah disambung untuk lima tahun lagi. Entahlah aku tidak pasti maklumat ini benar atau sebaliknya. Persoalannya yang hanya aku peduli adakah aku terus akan menjadi fanatikus AF untuk lima tahun lagi? Harapan aku biarlah tahun ini yang terakhir. Jika AF hendak ditamatkan terus pun aku redha. Tidak sanggup lagi rasanya terjerumus dalam drama dan permainan politik hiburan picisan ini.

Kredit foto: http://www.klubbkidd.com


19 Responses to Konsert Akhir AF7: Menghitung Hari Kesengsaraan Berakhir

  1. Cik Jannah
    May 13, 2009 at 10:43 AM
    nak hafiz menang!!

    hik3
  2. Rozita
    May 13, 2009 at 10:55 AM
    uh,,tak minat lah AF
    dari dulu hingga kini..
    ntah kenapa
  3. Suziey Ahmad
    May 13, 2009 at 10:55 AM
    laa dh nk final konsert ke..hahahahaha..mmg xpnh tgk ok..ekekek:D
  4. Corey
    May 13, 2009 at 10:56 AM
    jannah: so cepat gempur AFUNDI10 HAFIZ!
  5. Corey
    May 13, 2009 at 10:57 AM
    Rozita , Suziey :

    jangan mula tengok. kebarangkalian terasuk sama sgt tinggi! :P
  6. cik helena
    May 13, 2009 at 11:02 AM
    saya afundi akim!
  7. Corey
    May 13, 2009 at 11:04 AM
    helena:
    So teruskan gerak gempur AFUNDI AKIM! :)
  8. farish izaryl @izreez
    May 13, 2009 at 11:18 AM
    politik hiburan ye corey kakakh... btw ala rugi lak xdpt jupe corey time final nti huhu
  9. Kaseh
    May 13, 2009 at 11:40 AM
    Afundi Hafiz.....:)
  10. Corey
    May 13, 2009 at 12:43 PM
    MyDreamWeight: Gandakan.. AFUNDI10 Hafiz! :)



    rizz: hehe yea..mcm demam pilihanraya negara lak. xpe mana tau last minit if sempat pegi corey calling2.
  11. kuIna
    May 13, 2009 at 2:14 PM
    tak layan.. intai2 aje..rupa2 dah final yer..
  12. Corey
    May 13, 2009 at 3:58 PM
    kulna: aah sabtu ni..bagusla tak layan.:)
  13. Hezesuze
    May 13, 2009 at 7:10 PM
    wah! smgant nak tengok konsert final ek...

    tgk kt rmh lagie besttt..dpt guling2 ngan abg pomen & anak2...huhuhuh
  14. Blog Eazy Izzuddin
    May 13, 2009 at 7:17 PM
    joms tunggu siapakah pemenangnye...
    huhu
    =D
  15. Corey
    May 13, 2009 at 7:26 PM
    Heze: tak jadi tgk kat sana. duk dpn tv jela..lagi clear



    Eazy: Yea nntkan. eazy pegi kan.. jgn lupa buat review suasana kat sana
  16. Pojiepooh Abdullah
    May 13, 2009 at 8:20 PM
    wahhhh!
    Bro Corey pun kemaruk Af7 rupa²nya..
    xpelah gi layan..
    Pojie kurang bminat..
    btw ada award utk bro di blog Pojie sila la amik ok!
  17. Corey
    May 13, 2009 at 8:59 PM
    Pojie:
    hehe tula tahun ni lelebih lak kemaruknya.pra midlife crisis kot hehe.
    ye ke pojie tak minat. dengar gigih gak nak pi final.
    Thanks for the award.nnt bro amik k.
  18. b0b0y
    May 13, 2009 at 10:59 PM
    hohohohoho.. AFUNDI COREY ke 32999 untuk af8.. lalalaalala
  19. Corey
    May 14, 2009 at 12:17 AM
    bboy: hehe thanks.kumpul kredit ye untuk calon pelajar kertu ni next year. Dengan ini secara rasminya boy dilantik presiden Corey FC hehe.