Posted on Friday, March 06, 2009

Putus cinta: Lelaki atau perempuan lebih menderita?

Putus cinta sememangnya satu pengalaman yang terlalu menyakitkan. Ramai yang akan menafikan tetapi bagi aku selalunya lelakilah yang lebih menderita jika dikecewakan cinta.

Kenapa? kenapa bukan perempuan yang diketahui secara semulajadinya berjiwa sensitif dan lembut maka akan mudah menderita akibat tekanan emosi?

Kebanyakan lelaki jiwanya ego dan sentiasa mahu menjaga kemachoan. Sifat inilah yang membuatkan lelaki selalu memendam rasa dan malu untuk meluahkan. Emosi terpendam ini akan membawa ke depresi dan melankoli berpanjangan.

Inilah yang menjadikan lelaki sebenarnya lebih menderita. Walhal perempuan akan cepat sembuh dari tangungan derita disebabkan emosi mereka lebih terbuka dan mudah dialirkan keluar melalui tangisan.

Tetapi penderitaan ini hanya relevan jika lelaki yang jadi mangsa perpisahan tersebut dan bukan punca. Juga perlu diingatkan tidak semua lelaki sama sifatnya.


8 Responses to Putus cinta: Lelaki atau perempuan lebih menderita?

  1. rizz
    March 6, 2009 at 2:09 AM
    lelaki lagi menderitaa hikss:P
  2. Corey
    March 6, 2009 at 2:24 AM
    yeah lelaki selalu jadi mangsa cinta :(
  3. ~miszirdawaty~
    March 6, 2009 at 3:26 AM
    lelaki menderita???
    muahhaha~
  4. Corey
    March 6, 2009 at 7:04 AM
    ya miszirdawaty..
    ni bukan bermakan pmpuan tidak derita. ni about level of tanggungan.
  5. helena's
    March 6, 2009 at 9:27 AM
    cik hel tak setuju bole??ehe rasenye balance jek,,tgk jugak the way dorang berpisah macamane...tp gud entry..rase nak copy jek..hehe bole ka corey??
  6. Corey
    March 6, 2009 at 10:01 AM
    boleh..setiap org mesti ada pendapat masing2. i welcome and appreciate any opinion yg berbeza.
    thanks.. nak copy?sure..silakan :)
  7. farhanna
    March 11, 2009 at 2:06 AM
    sebab lelaki tidak dapat menghadapi perpisahan,lelaki yg melepaskan.Ego kalau perempuan yang melepaskan
  8. OBSCURE
    April 26, 2009 at 5:46 PM
    dua2 pun sakit..tengokla cara masing2 menghadapi perpisahan. tapi bagi saya kalau perpisahan tu mmg jalan terbaik.lebih baik berpisah..dari menanggung sakit berpanjangan baik sakit sekejap je.. bro corey, cepat2 la bertemu jodoh ye..