Posted on Wednesday, February 18, 2009

Jangan mudah tergadah apabila sedang gundah



"Life is like a circle "
"Hidup ibarat putaran roda "

Kita memang biasa mendengar ungkapan itu tetapi kekadang kita alpa untuk menerima hakikat yang mana sepanjang perjalanan hidup tidak sepanjang masa kita akan mengecapi kemanisannya, pasti elemen yang pahit akan kita kecapi jua.
Cuma terpulang kepada kita untuk mengeksploitasi elemen pahit itu atau akan terus mengabdikan diri sebagai mangsa elemen tersebut.

Exploitasi kepahitan hidup bermaksud anda menggunakan pengalaman pahit tersebut sebagai pendorong dan semangat untuk membuktikan anda kuat dan tidak mudah dipandang remeh dan lemah.
Juga jadikan ia sebagai pengajaran disuatu hari yang anda tidak akan lagi menjadi mangsa keadaan dan tidak mudah lagi diperkotak-katik.

Mengabdikan diri sebagai mangsa elemen bermakna anda terus mengalah apabila menghadapi ujian tersebut. Situasi ini tidak mungkin akan menguntungkan anda, malah akan menunjukkan anda lemah dan seterusnya memberi kepuasan kepada individu yang mengecewakan anda atau yang mahu lihat anda jatuh.

Jika anda sedang gundah anda patut bersyukur..kerana seperti roda, anda akan kembali berada di atas tak lama lagi. Jika hidup anda sentiasa disaluti bahagia yang patut anda risaukan kerana bila-bila masa anda akan terjunam ke bawah.

Oleh itu, jgn mudah tergadah apabila sedang gundah, redha dan nantikan sinar bahagia yang pasti akan menjelang.

Aku berkongsi inspirasi ini juga sebagai nasihat kepada diri aku sendiri kerana aku hanyalah insan biasa, juga kerap dan sedang menghadapi konflik hidup.

Together we stay strong, embrace and strive to overcome our difficult times...


0 Responses to Jangan mudah tergadah apabila sedang gundah